Začněte navrhovat lepší služby

UX metody pohromadě

Mít relativně fajnový web pro lidi i vyhledávače nestačí. Jestli vám záleží na značce nebo nedej bože chcete, aby váš brand lidé milovali, nabízejte lepší služby. Lepší, než konkurenti a lepší, než doteď nabízíte.

Jak na to jsme se jeli s Adamem podívat na UX kurz: Navrhujte lepší služby od milé a šikovné Terezy Kosnarové Venerové. Proč? Protože každodenní realita se špatně používá.

Poprosili jsme hodnou tetu, ať nám pohlídá děti v lese. Nic nebránilo tomu vyrazit na pracovní rande. Leda tak slimáci, kteří nekompromisně žerou kusy (no, spíš kousky, úrodu zatím nepočítáme na kusy) z čehokoliv z naší zahrady.

Jak jsme objevili Terezu a lepší služby

Jednou v naší schránce přistál e-mail od Terezy. Prý, co má Adam v plánu s doménou UX výzkum a jestli by neprodal. Bohužel ne, Terko. Ale díky tomuhle e-mailu jsme se s Terezou seznámili a zjistili, jaké kurzy nabízí. Na aktuální nabídku UX kurzů se můžete podívat zde.

Tereza s námi prošla 4 nadupanými bloky. Předložila nám návod, který začínal „nevím vůbec nic“ a skončil v bodu „dává mi to celé smysl“.

Loved services

Které služby máte rádi? Já třeba restauraci Králík v rádiu, Biooo.cz nebo pana zubaře Pecháčka. V Králíku se dobře najím a děti se vydovádí. K tomu je hlídá hodná paní a tak si dopřeju skleničku vína. Biooo.cz nabízí téměř vše, co potřebuji a miluju jejich encyklopedii. Pan Pecháček je šikovný a charismatický zubař s dobrým srdcem z Milevska.

Další zmíněné služby na UX kurzu byly: Fakturoid (na to nedá dopustit Adam, chápu), Uber, Mapy.cz nebo Spokojený pes.

Služby, se kterými jsou lidé spokojení, většinou nestojí na super vytuněném a optimalizovaném webu. Ale na pohostinnosti a milých lidech. Dávají něco drobného zadarmo, připomínají důležité události, dělají dny příjemnějšími. A co vaše služby a produkty? Zjišťujete, zda opravdu pomáhají a řeší problém?

Zlepšujeme služby Ladyvirtual

Na UX workshop jsme jeli primárně proto, abychom se zamysleli nad službami, které sami nabízíme. Bylo to vskutku „zarytí do vlastní zahrádky“.

Hodně inspirativní. Třeba když jsme museli v jedné větě napsat, co děláme a proč to vlastně děláme. Protože to je to, co lidi zajímá.

Tedy ne: „Řeším problémy s viditelností a indexací webu ve vyhledávačích“, ale spíš: „Protože jsem v tom dobrá a mám ráda weby.“

Metody UX výzkumů

Adam nebyl na kurzu žádný UX nováček, já na to koukala jak tele na nový vrata.

Ráda bych více propojila uživatelský pohled s pohledem vyhledávačů. Návrh architektury připravovala nejen za SEO, ale aspoň částečně zapojila i uživatelský a pohled a potřeby zákazníků.

Vím, že od toho jsou UXáci (a jednoho mám doma), přesto mi ten názor „strojů“ připadá neúplný. A co si budeme povídat, ne každý zákazník koupí více služeb najednou. V našem případě kombinaci SEO a UX.

Ráda bych věděla u všech klientů, kteří chtějí pomoci se SEO či linkbuildingem:

  • Co děláte, ale hlavně proč to děláte?
  • Kdo byl váš zákazník, který u vás naposledy nakoupil?
  • Jací zákazníci kupují právě tento konkrétní produkt nebo službu?
  • Pomohlo mu vaše řešení?

Dopátrat se k odpovědím lze pomocí různých metod. Na UX kurzu jsme prošli:

1. Udělejte si proto-persony

Udělali jsme si proto-personu na základě rozhovoru s případným klientem. Klientovi jsme nakreslili tvář, dali jméno, doplnili demografické údaje, chování a potřeby. Důležité věci bylo nutné zjistit pomocí cílených otázek během pár minut. Velmi dobré cvičení.

Proto-persona
Proto-persona

2. Empatickou mapu

Na empatickou mapu najdete spoustu návodů na internetu. Můžete vyzkoušet například Empathy Map Template.

Empatická mapa je nástroj pro spolupráci mezi týmy. Může pomoci získat hlubší pohled na zákazníky. Stejně jako persona, empatická mapa může představovat konkrétní segment zákazníků. Empatickou mapu původně vytvořil Dave Gray.

3. Customer Journey Map

Neboli mapování zákaznických cest. Ponořte se do těchto článků:

UX metody pohromadě, dole je Customer Journey Map
UX metody pohromadě, dole je Customer Journey Map

Návrh nového produktu

Vybrali jsme problém a hledali pro něj řešení. Petr chodí do práce a každé ráno se musí složitě rozhodovat, co si vezme na sebe. Přemýšlí, čím pojede nebo jestli si vezme do práce psa. Vše záleží na počasí.

Podle toho vybírá dopravu a často bojuje s pozdními příchody do práce. Kouká se do několika aplikací: idos, nativní aplikace v telefonu a třeba weby pro dopravní situace. Co s Petrem?

Prošli jsme si několika kroky a zkoušeli navrhnout službu, která mu pomůže.

Zkoušeli jsme:

  1. Design studio
  2. Storyboard – krátké příběhy
  3. Value Proposition Canvas
  4. A neprozradíme vše…

Pro pobavení storyboardy rodiny Vránů. Mě to v tuto chvíli nemyslelo, takže jsem přišla s řešením rovnou ve storyboardu s problémem. Petr by si měl vzít batoh do lesa. Políbit rosničku a vyprdnout se na počasí a Prahu… 😉

Jak to využít v SEO?

Metody UX výzkumů se dají určitě zapojit do celého procesu. Proto-persony občas dělám, empatickou mapu nebo Customer Journey Map jsem zatím jako SEO konzultant nezkoušela.

Co jsme ale na kurzu zvládli za pár hodin, trvalo by bez šikovné mentorky Terezy více času. A hlavně, pokud to má být dobře udělané, zabere to více, než pár hodin. Spíše par dnů. Každopádně chceme zlepšovat služby naše a pomáhat i klientům.

Napište nám komentář

  1. Tak toto sa teda dobre číta. Len keby sa viac online marketérov a SEO špecialistov zaujímalo o UX.

  2. Ahoj Marku, díky za komentář. Ano, snažíme se s Adamem propojovat SEO i UX u každého projektu, kde je to jen trochu možné, informační architekturu spolu řešíme téměř vždy. Výzkumy bohužel není možné dělat u každého projektu, kde je potřeba zlepšovat primárně viditelnost webu. Naopak kdo přijde s tím, že chce pomoci s UX webu, často uvítá i pomoc ve vyhledávačích. Toť má zkušenost . A workshop fakt doporučuju. 😉

  3. Ahoj Míšo, ty workshopy vypadají hezky:)
    SEO a UX k sobě má hodně blízko. Něco o tom napsal minulý týden Matěj:
    https://www.lqd.cz/clanek/spolupraca-uxaka-a-seo-specialistu
    Za tvůj názor bude určitě rád;)