SEOloger: SEO a UX nejen při návrhu webu

seo-ux-seologer

Předposlední SEOloger v roce 2015 na téma – SEO a UX nejen při návrhu webu – byl velmi úspěšný. Kvalitou i docházkou. Bravo, Pavel Ungr a Honza Kvasnička.

O čem prosincový SEOloger byl? Řešilo se, jak UX a SEO spolu souvisí při návrhu webu.

Bojují spolu, nebo se vhodně doplňují? Samozřejmě oboje. Boj to může být sakra velký. Při návrhu webu s Adamem často symbiózu UX a SEO řešíme. Dát méně textu nebo více? Vytvořit vstupní stránky pomocí kategorií či stačí filtrování? Spousta problémů byla na SEOlogeru otevřena a účastníci zájezdu živě diskutovali. Jak by taky ne, odměna za nejpřínosnější zmínku byl rum Plantantion. O přínosné poznámky nebyla nouze, proto si o flašku rumu střihlo 5 borců kámen, nůžky, papír.

seologer-chlapi-bojuji-o-rum

Rady od profiků jsou k nezaplacení

Podobná slova na vstupní stránce

Nemusíte do stránky nacpat všechny různé výrazy pro gauč, pohovku nebo sofa. Není nutné používat všechna různá spojení, skloňování nebo překlepy pro SEO kurz, kurz SEO, SEO kurzy, Kurzi SEO, v SEO kurzu, atd. Vyhledávače jsou inteligentní, i v naší české kotlině. Poradí si se synonymy i lemmatizací. Neomezujte se ale, pokud chcete více různých výrazů použít kvůli uživatelům a víte, že je různými označeními nezmatete.

Co má být v hlavní navigaci?

Rozhodujte se na základě dat, která získáte z analýzy klíčových frází. Ale pozor, nejen na základě těchto údajů. Z hlavní navigace vám nesmí vzniknout nesmysl, kterým popletete nebohé uživatele. Nedávejte do hlavní navigace fráze jenom kvůli tomu, že je lidé hledají. Poraďte se nejen se SEO specialistou, ale také profíkem přes user experience. Společně dejte dohromady strukturu navigace a celého webu, která bude vyhovovat zákazníkům i robotům vyhledávačů.

SEO texty na homepage. Mají smysl nebo ne?

SEO texty ano nebo ne? „Záleží na cílovce, ale většinou to bývá odpad“, řekl Adam. Souhlasím s tím, pokud je to jenom proto, že UX nebo SEO specialista řekne. Texty na úvodní stránce se dají určitě vymyslet více lišácky, moudře a mile. A přitom mohou splnit SEO požadavky. Shodli jsme se na tom, že i ty „SEO texty“ mohou mít vliv na umístění ve vyhledávačích. Hezký čistý design na úvodní stránce může mít problém předběhnout konkurenci, která se nestydí používat košaté  a krkolomné SEO texty. Rada? Dělejte to také, ale mnohem lépe, než konkurence. Přizvěte si na pomoc šikovného copywritera.

Obsah na produktových stránkách

Textový obsah

Pokud nemáte na produktových stránkách dostatek textu, nemusí vyhledávače pochopit, o čem stránka je. I lidé potřebují porozumět, co na stránce vidí. Jak někdo z účastníků poznamenal: „Texty musí poradit těm, kteří produktům či službě nerozumí. Odborníky nesmí urazit.“

Text na skrytých záložkách

Záložky, které po překliknutí nemění URL, mohou být pro vyhledávače neviditelné a tak je nemusí indexovat. A také uživatelé mohou někdy informace pod skrytými záložkami ignorovat. Když už je na svém webu máte, jaké pořadí záložek zvolit? Záleží to hlavně na tom, co prodáváte a komu. Někdy může dobře fungovat recenze, někde popis.

Prolinkování z detailu produktu

Jaké prolinkování je důležité na detailu produktu? Nezapomeňte odkazovat na kategorie, výrobce a relevantní informace z poradny či blogu. Můžete odkazovat na výhody, pokud ovšem není nejlepší o výhodách informovat rovnou na detailu produktu.

Má smysl popisovat na detailu produktu značky?

Řešíte, jestli dává smysl mít na každém detailu produktu stejný popis značky či výrobce? Dává to smysl z pohledu uživatele? Když je to prodejní argument, tak to smysl má. A co k tomu potřebujete? Vědět, ke komu mluvíte a přizpůsobit jazyk. Pokud si při psaní nejste jisti v kramflecích, požádejte o pomoc šikovného copywritera.

Interní a externí odkazy na webu

Google dokáže poznat: tohle je hlavička, tohle je patička, tohle content, a tamto menu. Googlebot pracuje odlišným způsobem s různými odkazy. Když pozná, že odkazy z menu jsou na každé stránce, dá jim jinou váhu, než odkazům z obsahu. Obsah, který se na jednotlivých stránkách mění, bývá většinou ta důležitější část.

Jaký rozcestník zvolit na titulní stránce?

Přemýšlíte, zda je vhodné rozdělit produkty či služby podle značek? Nebo podle kategorií? Nebo ukazovat rovnou produkty? Z pohledu SEO vám musí ukázat cestu analýza klíčových slov. A taky záleží na šíři sortimentu.

Když se rozhodnete dělit podle značek, odkazujte z úvodní stránky pouze na tolik, kolik dává smysl z obchodního a SEO hlediska. Z hlediska UX, to, co lidi kupují a poptávají. Udělejte si nějaký výsek. Nemějte tam vše.

Patička je dole, na to nikdo nehledí. Fakt?

To není pravda. Podle Michala Mrskoče z H1 prý z testování vyplynulo, že patička je velmi důležitá pro lidi. Zákazníci se v nich začínají orientovat a používat je.

Dávejte pozor, jak jsou odkazy seřazené, ať se v nich uživatelé neztratí. Z pohledu SEO má takový odkaz určitě cenu, pokud se nevyskytuje již někde jinde na stránce.

Prolinkování měst v patičce z pohledu uživatele a SEO

Z pohledu UX nedává smysl, zákazníkům pomůžete personalizací. Dlouhé seznamy měst působí nepřehledně – dlouhé seznamy čehokoliv. Ve vyhledávačích můžete tímto způsobem podpořit důležité lokality. Ale ani z pohledu SEO nedoporučuji dávat do patičky každé výdejní místo či město.

Odkazy na TOP kategorie v patičce

Z pohledu SEO má smysl dávat odkazy na kategorie. Z pohledu UX také. Jak vyplynulo ze zmíněného testování, patička je velmi důležitá. Třeba cestovky do patičky dávají TOP destinace a dělají dobře.

Změna data u článků, má to smysl?

Malá aktualizace stačí k tomu, aby Google přeindexoval důležitý článek. Aktualizujte ho o přínosné informace. Změňte datum a můžete získat nové odkazy a nové sdílení. Takže za SEO rozhodně dobré řešení.

Drobečková navigace

„Změna v drobečkové navigaci z názvu Úvod po změně na jméno cestovatelského webu poskočilo hodně ve vyhledávačích“, zaznělo na SEOlogeru. Zda to pozitivně ovlivní i zákazníky neměl Honza změřené. Pavel Ungr řekl: „S frází Úvod posilujete HP na stránku Úvod. Můžete tam napsat cokoliv nebo nechat tam obrázek a dát tam text do altu.“ A klikají lidé na ikonku nebo na text? Více klikají na na ikonku.

Filtrace a co by měla obsahovat

Řešila se také otázka, co by mělo být v e-shopu kategorie a na co stačí jenom filtr. Záleží, jestli je filtr udělaný přes parametry a pracuje se s parametrizací. „Uživatel se s filtrací nějak popere“, řekl Jan Kvasnička. Z pohledu SEO nemá pořadí filtrace vliv na viditelnost webu ve vyhledávačích. Důležitější je to z pohledu UX.
Nutno ale také zmínit, že Google již dříve vydal update algoritmu Top heavy, ve kterém se mimo jiné řeší, jaký obsah je Above the fold. Když je nad ohybem hodně reklam, dává webu minusové body.

Bylo to moc fajn. Těšíme se zase příště! 🙂

Důležité odkazy

O čem ještě píšu

Napište nám komentář