seo-restart-2018

Sedím na zahradě, sluníčko pálí, děti prudí. Nerejpu se v záhonech, ale procvičuju prsty na klávesnici. Žádná zahálka.

Vzpomínám na čtvrteční seorestartovací akci. SEO restart 2018 byl k sežrání. Šikovní a zkušení pořadatelé (děkujeme medio.cz) , zajímavé přednášky a inspirativní povídání s kamarády a profíky z online marketingu. O SEO, linkbuildingu, affiliate marketingu i rodinných radostech a starostech. Celou konferencí provázel Filip Podstavec.

Vtipný, chytrý a milý.

Nikdo nečekal, že tomu bude jinak. Nebo ano?

4 super přednášky

Všechny byly promakané, ale dovolím si zmínit 4 pro mě nejvíce zajímavé.

Michal Voják (UX, UI, návrh aplikací a webových stránek)

AW-dev, Twitter

Michal se snažil nastínit příčiny pomalého webu a jeho řešení. Mluvil o tom, jak uživatelé vnímají pomalé načítání. Co vidí uživatel první na webu se jmenuje First. Ve fázi First Contentful Paint už tam může být nějaký obsah. Třeba první post na Twitteru. Stránka je načtená při Time to Interactive.

Nástroje pro měření

Zmínil nástroje vhodné pro měření:

  1. Google Chrome Dev Tools / Lighthouse (F12 v přímo prohlížeči Chrome)
  2. Webpagetest
  3. Testmysite.thinkwithgoogle.com
  4. Analytics.google.com
  5. A další: tools.pingdom, loadimpact, gtmetrix

Použijte volbu Prozkoumat v Chrome

Přímo v Chrome můžete použít volbu Prozkoumat (pravé tlačítko myši nebo klávesa F12) – Network. Přitom si můžete zobrazit i pomalé 3G. Díky tomu jsem zjistila, že u Slow 3G dlouhých 9 s.

No jo, kovářova kobyla!

Pár tipů od Michala

  • Kontrolujte si počet requestů na stránku. Google doporučuje maximálně 50 requestů. Můžete vyzkoušet například nástroj: https://www.giftofspeed.com/request-checker/.
  • Hlídejte počet a velikost JS. Řešení je jednoduché, dejte to do jednoho souboru – minifikujte. Problém bývá často se šablonami ve WordPressu („nainstaluj si Autoptimize,“ drbnul do mě kolega Jarda Hlavinka. Tak jestli nemáte, nainstalujte).
  • Na obrázky můžete používat lazy loading. Načtou se první jen ty obrázky, které vidí uživatel na obrazovce. Jak to řešit kvůli indexaci obrázků, pokud řešíte lazy -load, je nejlepší dát do značek <noscript>.
  • Nedávejte větší obrázky, než v tu chvíli potřebujete. Řešte pomocí responzivních médií.
  • Používejte co nejméně webových fontů a načítejte je asynchronně. Pokud na stránku dávate YouTube a Facebook natahujete si spoustu JS. Dejte tam obrázek a video řešte až na klik. Nebudete dávat uživatelům všechny zdroje.
  • AMP hodně zrychlí web.
  • Checklist pro rychlost webu najdete na adresa: https://www.aw-dev.cz/checklist-rychlost-webu
  • Dívejte se, jak rychle se načítá web na mobilu i na desktopu.
  • Když rychlost řešíte až na konci spuštění webového projektu, zpravidla řešení stojí mnohem více.
  • Chtějte ideální čas a rychlost pod 3 vteřiny, ideálně i u 3G připojení.

Milan Fiala z eVisions Advertising (SEO zejména pro Německo)

eVisions Advertising s.r.o., Twitter

Prezentace Jak dělat SEO analýzu konkurence pro začátečníky byla informačně hodně nabitá.

Dozvěděli jsme se

  • Jak stanovit konkurenci pro situační analýzu. Jak se webu daří, jaký je potenciál trhu s pomocí analýzy klíčových frází, z klíčovky „vyleze“ konkurence (rozlišujte SEO a byznys konkurenci).  SEO konkurence nemusí být jen přímá, ale také magazíny, affiláky, srovnávače, wikipedie, zpravodajské servery, diskuze… Ke konkurenci může dopomoci nástroj Collabim, Ahrefs nebo SEMrush.
  • Jak na analýzu příležitostí, co nás naučí, čím se můžeme inspirovat. V této fázi odhalíme obsahovou příležitost, nové vyhledávací vzory, chybějící vstupní stránky. Získáme zde informace pro obsahové sekce a publikační plán.
  • Proč je důležitý alerting a monitoring. Ať víme, co se o nás a o konkurenci píše.
  • Vhodné nástroje a problémy, které mohou vzniknout. Kromě zmíněných (Collabim, Ahrefs nebo SEMrush) doporučuje Milan SISTRIX.

Je důležité zjistit potenciál oboru, kde se nacházíte. Díky tomu dokážeme říci, jestli bude optimalizace bude finančně náročná. Milan nabídl odkaz na checklist pro analýzu konkurence: SEO-restart-2018-Analýza-konkurence checklist_final a velký e-book o analýze konkurence (SEO-restart-2018-Analýza-konkurence), který obsahuje podrobný návod krok za krokem. Určitě se podívejte, je to moc pěkná práce.

Richard Klačko ze Sun Marketingu (SEO specialista)

SUNmarketing, Twitter

Richard přišel se zajímavou případovkou. Google začal jejich klientovi Army shop – Armed.cz indexovat duplicitní URL adresy s mřížkou. Opět si dovolím zmínit Jardu Hlavinku a oblíbený tweet na SEO restartu:

Zmíněný John Mueller ve své odpovědi vysvětluje:

The biggest problem with that site is that it uses „#“ within the URLs — we tend to drop any fragments like that from indexing. It’s pretty rare that we index URLs like that (in the case of this site, we only have a handful of such URLs indexed). In this case, we can render the pages, we just can’t discover and index the URLs themselves. This (using #fragment URLs) is a design-pattern that we’ve discouraged from the start, and we don’t plan on supporting it in the future.

If you know anyone there, feel free to send them here :-). Maybe we could contact sites like this directly as well, but it’s really hard to determine where sites are missing URLs in this way, since sites use #fragment in „normal“ (=navigate to a part of the same page) ways most of the time.

Richard a tým SEO konzultantů z Taste Medio hledali řešení, správným směrem je „nakopnul“ Filip Podstavec. Zmínil, že Google nejspíš považuje URL s # za důležité a proto se je rozhodl indexovat.

Přednáška od Richarda Klačka

Adam Ježek z GetFound (SEO konzultant)

GetFound, Twitter

Adam Ježek měl přednášku k linkbuildingu a to k roku 2018. Měla jsem v plánu něco k tomu „trendy“ tématu napsat na článek. Ale zjistila jsem, že jsem se „zabrzdila“ v roce 2016. Každopádně mluvit či psát na takové téma chce něco s „wau“ efektem, což je velmi těžké. Dost často to budou jen subjektivní tipy a návrhy.

To ale nevadí.

Adama jsem potkala na 1. blogerfestu, který šikovná dáma a kluci (Iva, Adam a Vláďa) z GetFound uspořádali. Bylo jasné, že zmíněné metody půjdou tímto směrem. Na blogu v článku Linkbuilding v roce 2018: co funguje a na co už raději zapomeňte zmiňují, že Spolupráce s blogy „je to po právu taková linkbuildingová klasika“. Ano, také si to myslím a já osobně bych to nestavěla mezi důležité metody právě pro rok 2018. Už proto, že se hodí jen pro některé klienty. A není mi úplně jasná cílová skupina těchto blogů a bloggerek. Ale může to být jen proto, že pojem „bloggerky“ mám nejčastěji spojený s fešn a fůdem.

Adam řekl: „Nejdůležitější jsou pro nás blogy, blogy mají své čtenáře. Mnohem lepší jsou desítky menších blogů. Spolupracujeme s menšími blogery. Malej blog je dneska malej, ale za nějakou dobu může být jeden z největších v Česku.“

Slyšíš to, Tuhý kořínku? 🙂

Adam poznamenal, že linkbuildingu a spolupráci musí jít klient sám naproti a nečekat, že to za něj udělá samotný linkbuilder. Jak jsem řekla právě do článku od GetFound: „Linkbuilding je pořád nedílnou součástí hodnotících algoritmů vyhledávačů. Spamové a odfláknuté odkazy ztrácejí na váze. Vyhrávají pracněji získané a hlavně přirozené odkazy. Za kterými stojí skutečná “spoluPRÁCE”. Když tvoříte obsah nebo nabízíte něco, co má smysl, máte napůl vyhráno. Díky odkazům na relevantních a důvěryhodných místech můžete přivádět budoucí zákazníky, budovat love brand nebo předávat důležité know-how a informace. A trošičku poradit těm vyhledávačům, kdo je tu fakt dobrej.“

Myslím, že přednáška splnila účel, každý linkbuilder by si měl „sáhnout do kapsy“ pro své nejlepší metody v tomto roce.

Zdeněk Nešpor (nezávislý SEO konzultant)

Chaoticum.cz, Twitter

Mluvil o problémech po redesignu webu (typicky „vyblité“ 404 všude kolem). Archivujte si URL webů a ideálně i kompletní obsah přes HTTrack Website Copier.

Sbírejte URL adresy ze všech možných doporučovaných nástrojů (Google Analytics, ať víte, kam lidé chodí. Majestic a Ahrefs, ať získáte všechny URL, na které směřují zpětné odkazy). Podívejte se do webmaster toolů (Google Search Console, Seznam Webmaster nebo Bing Webmaster Tools. Používejte SERP vyhledávačů a operátor site:.

Zdeněk má na svědomí pár nástrojů, můžete je najít na jho webu. Na přednášce zmínil: IAWM EXTRACTOR V0.2 BETA. Nástroj vám vrátí až 10.000 URL, které má Internet Archive Wayback Machine v databázi.

Zdeněk přidal tipy k přesměrovací tabulce, která má za úkol zamezit chybovým stránkám. Potřebujeme k tomu Open Refine a Reconcile-csv. Celý metoda byla zajímavá a musím ji vyzkoušet. Jo a používejte vždy jen 301 redirect. Zatím nebylo vymyšleno nic lepšího. 😉

Další informace ze SEO restartu od Zdeňka najdete zde: https://link-brain.cz/seo-restart-2018/.

Přednáška od Zdeňka Nešpora na SEO restart 2018

Přednáška od Zdeňka Nešpora na SEO restart 2018

Další přednášky

Nechci propsat celý slunečný den, proto přicházím jen s ochutnávkou ostatních přednášek.:

  1. SEO konzultant Janko Januška (Spotibo.com, Twitter) odstartoval přednášky na konferenci. Povídal o tom, že kvalitní obsah nestačí. Bohužel jsem ho nestihla. Ale moc mu to slušelo.
  2. Martin Šimko (Twitter) a přednáška Sémantický web. Martin prostě nikdy nezklame. Zmínil SameAs, což bude Google brát jako zpětný odkaz.
  3. Matěj Velička (web), kouč SEO oddělení Taste Medio. Mluvil o celkovém zlepšování webu za nižší rozpočet. Přednášku trochu překazily problémy s promítáním prezentace. Matěj byl i tak moc šikovný.
  4. Pavel Ungr (Twitter) přišel s návodem a tipy na analýzu indexace se serverovými logy. Zajímavé a specifičtější téma, které se hodí pro určité situace a tipy webů.
  5. Marek Prokop (Twitter) se bandu SEO studentů pokoušel naučit, jak z Google Search Console dostat pomocí skriptů v R ukryté informace. Tohle bych moc ráda uvítala jako návod, na SEO restartu se to bohužel nedalo pochytit. Já používám Search Analytics for Sheets.
  6. Jakub Chour (Twitter) a jeho přednáška SEO APPSide down o SEO pro appky. Kuba je z Appagenta. Vím, že tohle téma mě vždy mine.
  7. Martin Kůra (Twitter), specialista na mezinárodní SEO přišel povídat o strategiích, které se mu osvědčily na americkém konkurenčním trhu. Prezentaci a odpovědi na další otázky najdete na blogu Martina: ZahraničníSEO.cz: SEO restart 2018: SEO ve Státech – materiály a Slido
  8. Poslední přednášku o novinkách v Seznam.cz měli Martin Kirschner a Petr Vondrášek. Martin vede produktový tým SeznamBota, Petr produktový tým relevance v Seznam.cz vyhledávání.

Ale příště raději přijďte. 🙂

Další články z konference

Celá konference na Twitteru

O čem ještě píšu

Napište nám komentář