Vypuknutí nového koronaviru (COVID-19) v tomto roce způsobilo ekonomické, zdravotní i sociální otřesy po celém světě. Vláda a podniky se každý svým způsobem snaží podpořit zdraví lidí a zabránit rychlému šíření virové infekce. V tomto článku nehodnotím, zda by šlo něco lépe nebo jinak. Shrnuji možnosti co dělat v rámci Koronavirus Marketingu. Vycházím ze svých zkušeností a na základě článků od kolegů z online marketingu.
Zavedená vládní opatření omezují volný pohyb lidí. Co hůře, zastavila podnikání, prodej i výrobu firem. Některé firmy nečekají, že jim něco spadne samo do klína a snaží se prodávat dál.
Klienti museli zrušit jarní veletrhy. Spousta (nejen) marketingových odborníků rušila konference nebo školení a kurzy.
Za pár týdnů měl proběhnout sedmý ročník Marketing Festivalu: lineup podtržený celovečerním dokumentem za účasti špičkových světových marketérů. Festival bude online, pro Jindru Fáborského je to bezesporu velká výzva. Přineslo mu to spoustu palců vzhůru, ale také naštvaných komentářů. Vyřešit tak velkou akci ke spokojenosti nelze.
Setkávání SEOloger Pavla Ungra se prozatím přesunul na páteční setkávání online s názvem koronavirus edition. Stejně tak Pavel připravuje verzi online školení na celý duben. Co bude pak?
Filip Podstavec, tvůrce Marketing Mineru naplánoval na 2. dubna 2020 od 16:00 do 20:00 velkou online konferenci SEO4life se SEO odborníky jako Aleyda Solis, Russ Jones, Hamlet Batista (RankSense) a Martin Split (developer z Google). Díky konferenci můžete i pomoci:
Help us fight against this insidious disease by sharing your unused computer power for a good cause.
https://www.seo4life.stream/our-mission/
Než vypukla doba koronavirová, život plynul klidněji a mírumilovněji. Každého z nás něco trápilo (a zdálo se to být v tu dobu velké), určitě jsme ale nebyli připraveni na to, co se děje nyní.
V první chvíli jsem uvažovala, že profesi SEO konzultantky pověsím na hřebík a stane se ze mě permakulturní zahradnice na plný úvazek. Ale zřejmě bych rodinu neuživila a hypotéku bramborou nezaplatila.
V našem podnikání se zatím moc nezměnilo. Někteří klienti poprosili o snížení počtu hodin a soustředí se jen na to důležité. To je určitě správně. Osobně jsem ráda, že klientů mám více a většině nabízím kolem 4 – 8 hodin času.
Nejsem pro některé firmy tak velký náklad a mohu jim v tuto chvíli (i kdykoliv jindy samozřejmě) nabídnout služby od analýzy klíčových frází po realizaci linkbuildingu. Pokud je potřeba připravit uživatelské texty, může mě doplnit Adam.
Život ani byznys se nezastaví. Teď, ani v době pokoronavirové. Jestli taková přijde. Očekávám ve své profesi větší tlak na efektivitu.
Jak může vaše firma překonat COVID-19? Velká část společností a jejich zaměstnanců byla tvrdě zasažena. Jednodušší to samozřejmě mají ti, kteří se v online prostředí pohybují. Na roztrhnutí jsou odvětví, které působí také v online prostředí:
Nejlepší věc, na kterou se můžete v těchto časech soustředit, je to, jak se vrátit do hry, jakmile se život vrátí do ulic, a obchody se začnou znovu zvedat. Jak se připravit na návrat zpět? A třeba v lepší formě?
Pokud se dívám ke svým klientům do Google Analytics, často vidím právě pozitivní únorové rozjezdy (po mírných sezónních prosincových a lednových poklesech).
Březen je v počtu návštěv z neplaceného hledání jednoznačně mnohem nižší. Pozitivní je, že po propadu v týdnu od 16.3. do 22. 3. došlo následující týden obecně k nárůstu návštěv. Ano, tržby jsou pořád nízké, což sluníčkové není. Ale také nic nečekaného.
Podívejte se na Ekonomický dashboard COVID19CZ.
Potenciální zákazníci jsou v tuto chvíli mnohem více online (pokud zrovna nenosí fancy roušky po parku nebo na cyklostezkách), zároveň ale mají strach utrácet za nezbytné produkty a služby. Logické.
Pěkně to shrnul Ondřej Ilinčev (specialista na zlepšování efektivity a ziskovosti webů) v článku Jak přežít (a vydělat na) krizi. Rozděluje zákazníky podle psychologických segmentů:
Předpokládejme, že lidé lidé budou i nadále nakupovat produkty a služby. Některé třeba méně častěji. A někdo začne kupovat něco, co dříve obcházel obloukem.
Ondřej zároveň ve svém článku říká: „Celkově je tohle ideální čas, jak získat nové zákazníky, kteří mění své zažité chování.“
Projděte si a udělejte si přehled současných aktivit nebo si nechte udělat analýzu návštěvnosti.
Dělejte, co je podle vás nutné pro zachování chodu firmy. Tlačte na efektivitu. Používejte online nástroje. Nenechte odejít vaše nejlepší zaměstnance, partnery nebo dodavatele.
Někteří klienti se na základě auditu současných aktivit pouští do optimalizace nebo redesignu webu. A to nejen z pohledu zlepšení SEO, ale uživatelské přívětivosti.
Pokud máte společnost, která aspoň trochu může přispět k šíření důležitých informací, udělejte to prostřednictvím svého blogu.
Zapojte své produkty nebo služby, pokud jsou v této době užitečné. Nesnažte se ale na situaci vydělávat, pomáhejte.
Možná je teď čas vyzkoušet nějakou novou link building taktiku. Nebo technické zlepšení webu, které jste dlouho odkládali.
Nikdo nemůže tvrdit, že až se doba koronavirová přežene, že už nikdy další nepřijde. Myslete na své podnikání z dlouhodobého hlediska. A neházejte do koše opatření, která by se hodila nyní, ale třeba je nemáte šanci uskutečnit.
Jste masérka nebo majitel malé kavárny? S online marketingem si zatím netykáte? Možná je na čase začít. Promyslet, jak se dostat do online prostředí.
Prakticky každý malý živnostník, který nyní nemůže provozovat svou živnost, se může na vzdělávat v online marketingu, v oboru SEO, UX nebo pilovat psaní.
Tyto kurzy jsou výhodné zejména pro malé a střední podniky, které nemají plně rozvinuté marketingové týmy nebo velké marketingové rozpočty. Skvělé pro místní podniky, které se zabývají nabídkou produktů a služeb jen ve své lokalitě.
Tržby padly a my ve SportObchod.cz makáme 24/7, abychom měli za pár měsíců kam chodit do práce. Sepsal jsem dojmy z prvního týdne závodu s koronavirem. Kdo vede? Přečtěte si hodně dobrý článek od Adama Juráka.
Začínají klesat investice do marketingu (online i offline), což je naprosto logické, protože firmy chtějí zadržet odliv financí, mají jednoduše strach, co se bude dít dál.
Zasáhla nás nová situace, na kterou nejsme zvyklí. Je jisté, že některé segmenty budou zasaženy více, jiné méně. Jak se s tím vypořádat a vyjít z nastávající krize ideálně jako vítěz nebo minimálně bez zásadních ztrát?
https://proficio.cz/online-marketing-v-dobe-koronavirove
Hloubka a délka ekonomické krize způsobené pandemií koronaviru bude mít vliv nejen na náš způsob života, ale také na budoucnost mnoha firem a značek. A jak tomu za krize bývá, pro jedny je to katastrofa a pro druhé příležitost. V agentuře MarketUp připravujeme na možné scénáře sebe i klienty. Jaký dopad měla zatím koronavirová krize na naše klientské portfolio? A jak mohou firmy jednat, aby složitou dobu přežily a vyšly z ní naopak posíleny?
Zhluboka se nadechněte, vydechněte, a řekněte si: Nejde o život. Tohle nějak dám. Zkuste chvíli nedělat nic, a uklidněte se. Potřebujete racionálně myslet.
„Krizi přežijete jedině tak, že nepřestanete prodávat. A ještě lépe: že budete prodávat víc než jindy.“
Lucie tímto láká do online kurzu copywritingu. Nejsem absolventka, nemohu dát konkrétní doporučení. Ale pokud nyní máte trochu času a chcete se naučit psát, přihlaste se na nějaký kurz copywritingu.
Na sociálních sítích brouzdá většina národa. Udržet pozornost na jednom příspěvku je velmi těžké. Zprávy se většinou týkají jen koronaviru, úmrtí, testování a šití roušek.
Co dělat radí ve svém článku Michelle Losekoot
Svět začal žít online a marketéři jsou najednou v nelehké situaci: Na sociální sítě se jim přesunula většina národa, která − znuděná karanténou − zde tráví daleko víc času než předtím. Zároveň je svět v situaci, kdy je ošemetné takovou příležitost chytit za pačesy a vyždímat z ní maximum.
Poslechněte si rozhovory Jirky Rosteckého s freelancery. Dozvíte se jejich pohled na současnou situaci.
V tuhle chvíli to vypadá (snad), že jsme se (trochu) oklepali, dostali jsme se z iracionálního myšlení do více rozumného. Musíme si všichni zvyknout a snažit se být flexibilní.
My, co pracujeme a konzultujeme v 90 % online pracujem bez velkého omezení (zatím). Pojďte to zkusit také. Ať již s pomocí konzultanta, který vám pomůže nakopnout online podnikání. Nebo to zkuste sami.
Kurzy na online marketing jsou v tomto období levné nebo dokonce bezplatné. Marketingové kurzy zdarma vypsal na svém blogu Zdeněk Dvořák (Linki.cz).
Po předchozí dohodě
Lady Virtual (Míša Vránová Matanelli)
Slavňovice 39, Stádlec
okres Tábor, 391 61, Jihočeský kraj
IČ: 76342280
DIČ: CZ8261013596
Míšo, moc super článek. Až mne mrzí, že jsem na něj nenarazil dříve než to vše vypuklo. Ale jsem rád, že jsem nalezl mnoho paralel ve svém počínání s tímto článkem (a dalším v odkazech).
Díky za tipy a článek https://www.ladyvirtual.cz Je to těžká doba ale už se situace uklidňuje a do léta bude vše zas při starém až na to cestování do zahraničí, to budou mít cestovní kanceláře nebo ti co podnikají v cestovním ruchu ještě těžké.