Co je cílem linkbuildingu (link buildingu, získávání odkazů)? Jak získávat odkazy na svůj web? Kolik mě to bude stát? Co má splňovat “ideální” odkaz? Typické otázky, které se vám honí hlavou, když chcete otěže linkbuldingu převzít do svých rukou a nikdy předtím jste to nedělali. Nebo když chcete mít jasno v tom, co pro vás dělá SEO dodavatel a jestli to dělá dobře.
O čem si přečtete?
V tomto článku popisuji, jaké cíle by měly být spjaty s linkbuildingem, zkrátka co od linkbuildingu můžete a měli byste očekávat. Povíme si, jak přemýšlet nad obsahem webu, který chcete linkbuildingem propagovat. Zabrouzdáme do historie budování zpětných odkazů a popíšeme si kvalitativní vlastnosti zpětných odkazů.
Máte zájem o získávání zpětných odkazů?
Super, napište nám 🙂
Obsah
ToggleCo myslíte, proč byste měli vůbec získávat zpětné odkazy? A ne, to že to dělá konkurence, skutečně není důvod. Slepá honba za čím dál větším množstvím odkazů z webu s vysokým „pejdžrankem“ není cíl. Takže proč byste měli dělat linkbuilding?
Pár dobrých důvodů pro budování zpětných odkazů:
Mějte rozmyšleno, na jaké typy stránek chcete primárně získat návštěvnost z přirozených výsledků vyhledávání a přivádět návštěvníky. Jaké jsou vaše možnosti? Můžete se zaměřit na produktové stránky (nabídka produktů, služeb,…) nebo na stránky přinášející návštěvníkům cenné informace.
Pokud si troufnete odkazovat přímo na produkty, držím vám palce. V tomto případě je totiž velmi důležité, abyste věděli, jaké potřeby produkt řeší lépe, než produkt podobný, který nabízí konkurence. Pokud to nevíte nebo tento produkt není lepší (a už vůbec ne nejlepší), nesetkáte se s dobrým ohlasem u potenciálních zákazníků, diskutérů na webu, marketingových stratégů,…
Odkazování z článků/diskuzí atp. přímo na produktové stránky může působit na uživatele nedůvěryhodně a většina to bude považovat za reklamu. Výjimkou mohou být stránky produktů (nebo služeb) s popisem, který chytne za srdce, video, díky kterému konečně pochopím: „jak na to“, manuály, něco potřebného zdarma,…
Co ale vyhledávače na to, když se jako klíště držíte hesla: „Budu získávat odkazy pouze na produktové stránky, ostatní stránky pro mě ve vyhledávačích nejsou důležité!“, a vaše nabídka a obsah pro ni připravený se bohužel od konkurence neliší?
Co myslíte, že se stane? Spíše nic, pokud ne něco špatného. Jako člověka odpovědného za získávání zpětných odkazů vás otráví kolotoč hledání zdrojů (představte si skřípající nepromazaný kolotoč), do kterých se budete “nenásilně” snažit vložit odkaz na jeden z několika pro vás důležitých produktů, protože “na ty přeci chcete být ve vyhledávačích nejvýše”. Tak stop, takto už to dávno zaplať pánbůh nefunguje.
Vytvářejte na svém webu obsah, o kterém si myslíte, že i kolemjdoucí onlinový pocestný na vás s radostí odkáže ze svého blogu nebo se objevíte na jeho Facebooku.
Opusťte “klasiku” jménem linkbuilding (budování odkazů) a místo toho vytvářejte vztahy mezi majiteli webů, administrátory, webmastery,…
Stavte na první místo živé osoby, ty dávají webům duši.
O odkazy neproste, dejte okolí důvod, aby na vás odkázalo.
Dříve stačilo získat zpětné odkazy z katalogů, z tzv. obecných PR webů na které se jeden nemastný neslaný SEO obsah několikrát překopíroval, odkazovat z webů site-wide způsobem (odkaz byl umístěn na stejném místě napříč celým webem) a z patiček nesouvisejících webů. Užívat stále jedno klíčové slovo v anchor textu nebo odkazovat na jednu URL adresu.
Tyto časy jsou již ale naštěstí pryč. Způsob získávání zpětných odkazů nebyl promyšlený, nakupoval se ve velkém atd. Neexistovala žádná strategie a sloužil pouze ke zmatení vyhledávačů, kteří se ale mást dlouhou dobu nechaly. Výsledkem bylo, že díky síle těchto odkazů vyhledávače nabízely nerelevantní nebo nekvalitní výsledky. Uživatel tak odpověď nenašel.
Včera bylo nutné a dnes a zítra nesporné:
Dobře, zvládáte teorii a už jste i pevně přesvědčeni, že samotný obsah se opravdu stane králem na vašem webu, ideálně již zítra. Ale co ta praxe? S jakým odkazem být spokojený a který odmítnout hned, popřípadě se ho pokusit všemožnými silami odstranit?
Určitě kvalita! Pár hodnotných odkazů vám nikdy nenahradí stovky až tisíce méně kvalitních nebo nekvalitních odkazů.
Jeden je dost. Směřovat více odkazů na jeden web (byť na různé URL) nemá z hlediska SEO žádný smysl.
Dá se říct, kolik chcete, pokud se budete držet toho, že odkaz působí přirozeně a je zasazen do kontextu. Vyvarujte se ale site-wide odkazům. Tedy tisícům odkazům, které vedou z jedné domény a jsou umístěny na stejném místě v rámci tohoto webu. Většinou se jedná o nákup. Pokud víte, že takové odkazy nehledáte a nenakupujete, nemusíte se obávat, pokud na váš web vznikne pár takových odkazů přirozenou cestou.
Určitě pozvolna. Rychle získávané odkazy rychlou výhru nepřináší. Pokud ale na získávání pracujete a zajímá vás počet … na počet se neptejte, jděte po kvalitě. A kvalitní odkazy nerostou jako houby po dešti…
Nevíte, zda do odkazu vložit název webu/firmy nebo pouze označení vašeho produktu, služby, atp. a brand nezmiňovat? Buďte přirození a nesnažte se za každou cenu na spřátelený web servírovat optimalizovaný odkaz bez brandu.
Stejně jako nedoporučuji zaměřit se pouze brand nebo nonbrand anchor texty, v maximální míře měňte klíčovou frázi, kterou použijete v anchor textu. Opravdu nezkoušejte nakoupit stovky odkazů na frázi „povinné ručení“, vyhledávače to nemají rádi a k rychlejšímu vítězství vám to nepomůže, spíše uškodí. Ptejte se po odkazech s různými texty (a nebojte se využít i fráze, které zrovna nemají velký objem hledání).
Někdy použijte i URL stránky (např.: https://www.ladyvirtual.cz/), nebojte se i použít „klikněte zde“ nebo „více informací“.
Umístění odkazu je velmi důležitý signál pro ohodnocení odkazu. Patičky nebo stránky s velkým množstvím odkazů vám štěstí nepřinesou. Nepřivedou vám žádnou návštěvnost (a o tu jde přeci také, když už odkazy budujete) a za druhé tím můžete ohrožovat váš web ve vyhledávačích.
Po předchozí dohodě
Lady Virtual (Míša Vránová Matanelli)
Slavňovice 39, Stádlec
okres Tábor, 391 61, Jihočeský kraj
IČ: 76342280
DIČ: CZ8261013596