Jak prosím pěkně na ty zpětné odkazy?

ladyvirtual-seo-dodavatele-brisko

Co je cílem linkbuildingu (link buildingu, získávání odkazů)? Jak získávat odkazy na svůj web? Kolik mě to bude stát? Co má splňovat “ideální” odkaz? Typické otázky, které se vám honí hlavou, když chcete otěže linkbuldingu převzít do svých rukou a nikdy předtím jste to nedělali. Nebo když chcete mít jasno v tom, co pro vás dělá SEO dodavatel a jestli to dělá dobře.

O čem si přečtete?

V tomto článku popisuji, jaké cíle by měly být spjaty s linkbuildingem, zkrátka co od linkbuildingu můžete a měli byste očekávat. Povíme si, jak přemýšlet nad obsahem webu, který chcete linkbuildingem propagovat. Zabrouzdáme do historie budování zpětných odkazů a popíšeme si kvalitativní vlastnosti zpětných odkazů.

Máte zájem o získávání zpětných odkazů?
Super, napište nám 🙂


Jaké jsou ideální cíle linkbuildingu

Co myslíte, proč byste měli vůbec získávat zpětné odkazy? A ne, to že to dělá konkurence, skutečně není důvod. Slepá honba za čím dál větším množstvím odkazů z webu s vysokým „pejdžrankem“ není cíl. Takže proč byste měli dělat linkbuilding?

Pár dobrých důvodů pro budování zpětných odkazů:

  • Zvýšení důvěryhodnosti a pozitivního hodnocení ve vyhledávačích – zpětné odkazy jsou stále signálem, který vyhledávačům pomáhá odlišit kvalitnější weby od všech ostatních.
  • Přivádění relevantní návštěvnosti – zpětné odkazy mohou přivádět zajímavé návštěvníky, kteří už vědí co chtějí a jsou připraveni za to zaplatit.
  • Zvýšení znalosti značky – zpětné odkazy dokáží působit na cílové publikum a podporovat rozšiřovat tím povědomí o značce.
  • Indexace nových stránek – zpětné odkazy napomáhají vyhledávačům indexovat nové stránky rychleji.
  • Zlepšení/rozšíření/náprava odkazového profilu.

Na jaký obsah odkazovat?

Mějte rozmyšleno, na jaké typy stránek chcete primárně získat návštěvnost z přirozených výsledků vyhledávání a přivádět návštěvníky. Jaké jsou vaše možnosti? Můžete se zaměřit na produktové stránky (nabídka produktů, služeb,…) nebo na stránky přinášející návštěvníkům cenné informace.

Produktové stránky

Pokud si troufnete odkazovat přímo na produkty, držím vám palce. V tomto případě je totiž velmi důležité, abyste věděli, jaké potřeby produkt řeší lépe, než produkt podobný, který nabízí konkurence. Pokud to nevíte nebo tento produkt není lepší (a už vůbec ne nejlepší), nesetkáte se s dobrým ohlasem u potenciálních zákazníků, diskutérů na webu, marketingových stratégů,…

Odkazování z článků/diskuzí atp. přímo na produktové stránky může působit na uživatele nedůvěryhodně a většina to bude považovat za reklamu. Výjimkou mohou být stránky produktů (nebo služeb) s popisem, který chytne za srdce, video, díky kterému konečně pochopím: „jak na to“, manuály, něco potřebného zdarma,…

Co ale vyhledávače na to, když se jako klíště držíte hesla: „Budu získávat odkazy pouze na produktové stránky, ostatní stránky pro mě ve vyhledávačích nejsou důležité!“, a vaše nabídka a obsah pro ni připravený se bohužel od konkurence neliší?

Co myslíte, že se stane? Spíše nic, pokud ne něco špatného. Jako člověka odpovědného za získávání zpětných odkazů vás otráví kolotoč hledání zdrojů (představte si skřípající nepromazaný kolotoč), do kterých se budete “nenásilně” snažit vložit odkaz na jeden z několika pro vás důležitých produktů, protože “na ty přeci chcete být ve vyhledávačích nejvýše”. Tak stop, takto už to dávno zaplať pánbůh nefunguje.

Informačně hodnotné stránky

Vytvářejte na svém webu obsah, o kterém si myslíte, že i kolemjdoucí onlinový pocestný na vás s radostí odkáže ze svého blogu nebo se objevíte na jeho Facebooku.

Na jaké informačně hodnotné stránky nalákáte obecenstvo?

  • Pište blog!
    • Ne vy smyslu, naše firma/náš produkt je nejlepší. Ale komunikujte a ptejte se svých současných i budoucích zákazníků, co neví a potřebují vědět. Rozesmějte je, rozplačte, přinuťte je se k vám vracet.
    • Zaujměte nadpisem, který vaší cílovku “rozseká! 🙂
  • Vytvářejte manuály, e-booky zdarma, návody.
  • Točte názorná nebo vtipná videa.
  • Vytvářejte grafy a infografiky.

Odkazy dnes a včera

Opusťte “klasiku” jménem linkbuilding (budování odkazů) a místo toho vytvářejte vztahy mezi majiteli webů, administrátory, webmastery,…

Stavte na první místo živé osoby, ty dávají webům duši.
O odkazy neproste, dejte okolí důvod, aby na vás odkázalo.

Dříve stačilo získat zpětné odkazy z katalogů, z tzv. obecných PR webů na které se jeden nemastný neslaný SEO obsah několikrát překopíroval, odkazovat z webů site-wide způsobem (odkaz byl umístěn na stejném místě napříč celým webem) a z patiček nesouvisejících webů. Užívat stále jedno klíčové slovo v anchor textu nebo odkazovat na jednu URL adresu.

Tyto časy jsou již ale naštěstí pryč. Způsob získávání zpětných odkazů nebyl promyšlený, nakupoval se ve velkém atd. Neexistovala žádná strategie a sloužil pouze ke zmatení vyhledávačů, kteří se ale mást dlouhou dobu nechaly. Výsledkem bylo, že díky síle těchto odkazů vyhledávače nabízely nerelevantní nebo nekvalitní výsledky. Uživatel tak odpověď nenašel.

Včera bylo nutné a dnes a zítra nesporné:

  • Na koho odkazuji a kdo odkazuje na mě a předcházet tak problémům, které mohou nastat po neustálých změnách algoritmu vyhledávače Google.
  • Vytvářet na webu takový obsah, o kterém si myslíte, že bude zajímavý pro uživatele. Jen tak můžete dosáhnout toho, že na vás skuteční uživatelé budou odkazovat nebo váš web/obsah sdílet.
  • Sdílení na sociálních sítích jde ruku v ruce s linkbuildingem. Lidé raději cokoliv sdílí na sociálních sítích, než aby vyhledali diskuzi a vložili do ni odkaz na článek, který si přečetli. Jinak to může být v případě, pokud svůj kšeft vedete dobře a produkty/služby umíte návštěvníkům popsat tak, jak to konkurence nedokáže. Pak je možné, že na vás velmi rádi odkážou ze svých článků, blogů atp.

Kvalitativní vlastnosti odkazů

Dobře, zvládáte teorii a už jste i pevně přesvědčeni, že samotný obsah se opravdu stane králem na vašem webu, ideálně již zítra. Ale co ta praxe? S jakým odkazem být spokojený a který odmítnout hned, popřípadě se ho pokusit všemožnými silami odstranit?

Kvalita versus kvantita

Určitě kvalita! Pár hodnotných odkazů vám nikdy nenahradí stovky až tisíce méně kvalitních nebo nekvalitních odkazů.

Kolik odkazů z jedné stránky?

Jeden je dost. Směřovat více odkazů na jeden web (byť na různé URL) nemá z hlediska SEO žádný smysl.

Kolik odkazů z jedné domény?

Dá se říct, kolik chcete, pokud se budete držet toho, že odkaz působí přirozeně a je zasazen do kontextu. Vyvarujte se ale site-wide odkazům. Tedy tisícům odkazům, které vedou z jedné domény a jsou umístěny na stejném místě v rámci tohoto webu. Většinou se jedná o nákup. Pokud víte, že takové odkazy nehledáte a nenakupujete, nemusíte se obávat, pokud na váš web vznikne pár takových odkazů přirozenou cestou.

Rychlost nebo pozvolné tempo?

Určitě pozvolna. Rychle získávané odkazy rychlou výhru nepřináší. Pokud ale na získávání pracujete a zajímá vás počet … na počet se neptejte, jděte po kvalitě. A kvalitní odkazy nerostou jako houby po dešti

Brand versus Nonbrand

Nevíte, zda do odkazu vložit název webu/firmy nebo pouze označení vašeho produktu, služby, atp. a brand nezmiňovat? Buďte přirození a nesnažte se za každou cenu na spřátelený web servírovat optimalizovaný odkaz bez brandu.

Diverzifikace zpětných odkazů

Stejně jako nedoporučuji zaměřit se pouze brand nebo nonbrand anchor texty, v maximální míře měňte klíčovou frázi, kterou použijete v anchor textu. Opravdu nezkoušejte nakoupit stovky odkazů na frázi „povinné ručení“, vyhledávače to nemají rádi a k rychlejšímu vítězství vám to nepomůže, spíše uškodí. Ptejte se po odkazech s různými texty (a nebojte se využít i fráze, které zrovna nemají velký objem hledání).

Někdy použijte i URL stránky (např.: https://www.ladyvirtual.cz/), nebojte se i použít „klikněte zde“ nebo „více informací“.

Vyhněte se patičkám a stránkám s velkým množstvím odkazů

Umístění odkazu je velmi důležitý signál pro ohodnocení odkazu. Patičky nebo stránky s velkým množstvím odkazů vám štěstí nepřinesou. Nepřivedou vám žádnou návštěvnost (a o tu jde přeci také, když už odkazy budujete) a za druhé tím můžete ohrožovat váš web ve vyhledávačích.

O čem ještě píšu