Obsah
ToggleNebojte, nebudu psát o nedobrém ovoci, ale tahle parafráze mě zkrátka napadla jako první, když jsem se pokusila zamyslet, proč někteří online marketéři nakupují podivné služby od podivných SEO agentur.
Na vlastní kůži jsem okusila pověstnou SEO optimalizaci, pomocí níž chtěla jedna česká agentura rozvíjet klientův web. Nechci se pasovat do role soudce a vláčet onu agenturu uličkou SEO hanby, protože nerada poukazuji na chyby druhých. Co jsem však na vlastní oči viděla mi zkrátka nedalo spát a tak jsem se rozhodla o tom alespoň napsat článek. Třeba mi některý z čtenářů napíšete o své praktické zkušenosti a podpoříte, nebo naopak vyvrátíte moje názory.
Bylo nebylo, za devatero horami a devatero řekami, žil jeden chlapík, který začal podnikat na internetu. A protože byl podnikatel hlava osvícená, spustil svůj web na doméně www.klicove-slovo.com, kdy:
Tehdy se psal rok 2000 a SEO se dělalo jinak. O necelých dvanáct let později však začal Google řádit a s pomocí pandy a tučňáka začal dělat pořádek. O něco později jsem se k webu dostala přes agenturu, která mě poprosila o pomoc s manuální penalizací, kterou web dostal do Google Webmaster Tools.
První, co jsem provedla, byla důkladná analýza odkazového profilu. Zjistila jsem, že web www.klicove-slovo.com má řadu problémů a je potřeba odkazový profil pročistit. Dále jsem zjistila, že část obsahu na jednotlivých stránkách je poskládaná z dalších webů. Proto jsem navrhla strategii na několik následujících měsíců a noty dala do rukou agentuře, ať vědí, co dělat.
Mezitím agentura pracovala na obsahové strategii, kterou si držela pod pokličkou a já se o ní dozvěděla až v okamžiku, kdy klient vše schválil a začalo se s praktickou realizací. A jaká tedy byla ta obsahovka připravená na míru pro web www.klicove-slovo.com?
V duchu sociální demokracie, která plebs krmí na předvolebních mýtincích párkem a pivem, jala se agentura krmit ty prachsprosté roboty vyhledávacími frázemi. A tak se začaly na webu tvořit nové podstránky, takový “obsah pro obsah”. Tím vznikaly URL adresy hodně na hranici white a black hat SEO. Ostatně, posuďte sami:
Myslím, že nemusím pokračovat, že? Jednoduše se koumáci v agentuře snažili vytvořit různé stránky optimalizované na velmi podobné a hledané fráze, primárně za účelem zlepšení pozic. Měla jsem z toho pocit, jako bych se vrátila v čase o pět a více let do nějaké podprůměrné SEO agentury.
Klientova doména klicove-slovo.com patří k tak zvaným EMD (Exact Match Domain – doména v přesné shodě), na které se Google začal soustředit v září 2012. Takové domény se velmi často kupovaly kvůli snazší optimalizaci na frázi, která byla obsažena právě i v doméně. Část obsahu těchto EMD webů mohla být kvalitní, většina však stála za zlámanou grešli a protože Google nemá rád web s nehodnotným obsahem (odpadem), začal tyhle weby kosit, takže jejich pozice padaly střemhlav.
Dobře, výše zmíněný podnikatel s doménou www.klicove-slovo.com nemůže za to, že Google začal podobné weby postihovat. Jen kvůli tomu přeci nezahodí téměr dvanáctiletou historii webu. To si podle mě uvědomuje i Google. Ale proč se sakra nikdo v té firmě nezamyslel nad potřebami skutečných uživatelů, lidí z masa a kostí, kteří na internetu hledají řešení svých problémů? Proč jsou na webu duplicitní texty přebírané z jiných, často autoritativních, nebo naopak velmi nekvalitních stránek?
Další nešvar tvůrců obsahu pranýřovaného webu vidím v jeho přeoptimalizaci, která se projevuje vytvářením obsahových stránek cílených na téměř shodné fráze napříč celým webem. Tomu se říká Keyword Cannibalism. Schválně píšu, že mi to kanibalizaci připomíná, protože se nejedná o souboj “klíčová fráze” vs. “stejná klíčová fráze”. Ale posuďte sami, co si myslíte o situaci, kdy se na webu objeví 2 různé stránky s titulkem “Mateřská dovolená kalkulačka” a “Mateřská výpočet”. Nepřipadá vám, že jsou ty stránky totožné? K čemu je dobré mást uživatele i vyhledávače?
Další překvapení přišlo v okamžiku, kdy jsem zjistila, že nově vzniknuvší stránky nedoplní současnou navigaci webu a budou vnořeny někam do struktury.
K žádné změně na webu na první pohled nedojde, protože by se musela předělat navigace a grafika a klient prý není na takové změny připraven. A jak se tedy uživatel na ty nové stránky dokliká z webu? Nijak! Tudy cesta nevede. Vše se vsadilo na jednu ohmatanou kartu. Jakou? Uživatel si přece stránku najde přirozenou cestou v některém vyhledávači. Jak? Jednoduše. Pepa Vomáčka bude hledat “klíčové slovo slovo A” a zákonitě musí narazit na podstránku www.klicove-slovo.com/klicove-slovo-slovo-a/, myslí si všemi mastmi mazaný podnikatel i agentura. No a Pepa na té krásné, vymazlené nové stránce klikne na velké tlačítko a udělá konverzi. Jiný scénář snad ani nemůže existovat! No snad si nemyslíš, Pepo Vomáčko, že budeš klikat někde v menu toho webu. V takovém případě už tu svou nalezenou stránku nikdy neuvidíš. Zkrátka na ni přes menu netrefíš. Nevede na ni z celičkého webu jediný odkaz.
Ale zkus si tu stránku najít přes přirozené vyhledávání. Proto jsme ji přece vymýšleli. Ne proto, abychom ti usnadnili cestu formou jednoduché navigace webem. Hlavní přece je, že jsme vytvořili co nejvíce stránek a “klíčové slovo” se stalo tím nejklíčovějším na celém internetu!
Ano, interní odkazy nebudou, můžeme externími! Jako ratlík se těším na situaci, až ta agentura přijde a celé své dílo bude chtít „zastřešit pořádným linkbuildingem“. Očekávám jasný požadavek.
Tím bude vrchol SEO optimalizace dovršen a agentura si zatleská.
Co myslíte vy? Jaký cíl čeká tenhle web a jaká cesta k němu povede? Já myslím, že bude hodně trnitá. Každopádně jsem na to velmi zvědavá a doufám, že budu svědkem vývoje v Google Analytics.
Po předchozí dohodě
Lady Virtual (Míša Vránová Matanelli)
Slavňovice 39, Stádlec
okres Tábor, 391 61, Jihočeský kraj
IČ: 76342280
DIČ: CZ8261013596