AI v copywritingu. Spolupracovník, ale ne náhradník

ladyvirtual-ai-copywriting

Umělá inteligence (AI) vstupuje na scénu copywritingu s velkým potenciálem změnit způsob, jakým tvoříme obsah. Zatímco někteří se obávají, že AI může lidem „ukrást” práci, realita je trochu jiná a mnohem pozitivnější. AI se ukazuje jako cenný pomocník, který rozšiřuje naše tvůrčí možnosti a pomáhá odstraňovat kreativní bloky. Zároveň je role copywritera i nadále nezastupitelná.

Krátce o AI: artificial intelligence neboli umělá inteligence

Předtím, než se ponoříme do světa AI v copywritingu, jen krátce zmíním, co umělá inteligence znamená. AI neboli umělá inteligence je oblast informatiky, která se zabývá vytvářením inteligentních strojů schopných provádět úkoly, které by obvykle vyžadovaly lidskou inteligenci. Zahrnuje široké spektrum technologií od strojového učení (ML, Machine Learning) a zpracování přirozeného jazyka (NLP, Natural Language Processing) po robotiku a expertní systémy.

Umělá inteligence mění téměř všechna odvětví – od zdravotnictví, přes finance až po vzdělávání a marketing. Díky své schopnosti rychle zpracovávat a analyzovat obrovské objemy dat, AI umožňuje podnikům a organizacím zefektivnit operace, jednodušeji analyzovat data, zlepšovat zákaznickou zkušenost, automatizovat procesy, inovovat produkty, služby atd.

Jak AI mění hru a kde vlastně začít?

„No a nemohli bychom ty články psát jen s tou umělou inteligencí, v dnešní době?“ ptá se mě další klient. Takhle jednoduše to nepůjde, odpovídám a zvu si do diskuze s klientem svou kolegyni a copywriterku Janu.

“AI může sloužit jako skvělý pomocník pro inspiraci, ale nikdy nenahradí kritické myšlení a kreativitu živého člověka.”

Jana Uvízlová, copywriterka

Málokterá inovace budí tolik otázek a debat jako právě AI a její role v tvorbě obsahu.

AI chatboti

Jak může umělá inteligence podpořit copywritery v procesu tvorby? AI chatboti a nástroje dokáží generovat texty na základě zadání (promptů), která mu poskytneme. Ačkoli jsou tyto nástroje stále ve vývoji, tvorba textového obsahu pomocí AI zkrátka fascinuje a může výrazně usnadnit přípravu podkladů, inspirovat, variovat a bůh ví co ještě.

Jestli nevíte, kde začít, vyzkoušejte chatbot ChatGPT. Placená verze ChatGPT (model GPT-4 turbo) nabízí uživatelům vylepšené funkce, jako je rychlejší odpovídání, přístup k internetu, nejnovějším aktualizacím a modelům, a možnost používat ChatGPT i v době vysokého zatížení serverů.

Neplacená verze (model GPT-3.5) může mít omezení v rychlosti a dostupnosti těchto vylepšení. Nemusí nabízet některé funkce a aktualizace, nemá přístup k internetu.

ChatGPT není jediným AI chatbotem, který může pomoci při tvorbě textového obsahu. S jakými dalšími chatboty a jazykovými modely se můžete setkat, se dozvíte zde: https://www.umeligence.cz/chatboti. Pro doplnění informací doporučuji článek ChatGPT pod pokličkou na tomtéž webu umeligence.cz.

Jak AI v copywriting může pomoci?

AI chatboti a nástroje mohou při psaní textů velmi pomáhat. Fungují na principu analýzy obrovského množství textových dat, z nichž se učí, a na základě kterých pak generují nový obsah.

Je to podobné, jako když copywriter čerpá inspiraci z různých zdrojů, ale s tím rozdílem, že AI to dokáže rychleji a na základě mnohem rozsáhlejší databáze informací.

Když požádáte ChatGPT o vytvoření vtipných nadpisů na téma služby Ladyvirtual.cz, dokáže vytvořit návrhy během několika sekund.

  • SEO Superhero: Příběh o SEO superhrdinovi, který zachraňuje weby z propasti neviditelnosti Google vyhledávání.
  • Linkbuilding Love Story: Romantická komedie o dvou webových stránkách, které se zamilovaly díky kvalitnímu linkbuildingu.
  • Copywriting Cook: Kuchařka plná receptů na chutné a přitažlivé webové texty, které si zákazníci nemohou nechat ujít.
  • Keyword Karaoke: Hudební soutěž, kde účastníci skládají písně pouze z klíčových slov, která zlepšují SEO.

Žádný AI algoritmus nemůže plně nahradit lidskou kreativitu a hloubku myšlení, ale pomůže na startu. Uvedené nadpisy/slogany byly vygenerovány na základě konkrétně nespecifikovaného zadání (promptu), tedy výstup není nijak použitelný.

AI v copywritingu. Obrázek vygenerovaný pomocí nástroje midjourney.com

Samozřejmě můžete jít mnohem dál a zkusit vygenerovat delší texty na základě mnohem detailnějšího zadání. Je důležité vědět, jak a na co AI nástroje používat.

Testujte, na co všechno můžete chatbot ChatGPT použít, ale nezapomeňte, že pro tyto nástroje musíte mít jasně definované klíčové body na samém vstupu. Jen tak budou podklady pro textový obsah co nejpřesnější, splní vaše představy a zaujmou cílové publikum.

Pokud například píšete článek o tradiční čínské medicíně, můžete zadat do chatbotu ChatGPT následující informace:

  1. Kdo píše má psát článek? Jakou má odbornost a praxi v oboru?
  2. Jaký je hlavní cíl článku? Chcete informovat, vzdělávat, přesvědčit nebo podpořit prodej konkrétního produktu nebo služby spojené s tradiční čínskou medicínou?
  3. Kdo jsou hlavní čtenáři tohoto článku? Máme se zaměřit na odborníky v oblasti tradiční čínské medicíny, na laiky hledající alternativní léčebné metody, nebo na konkrétní demografickou skupinu?
  4. Jaká konkrétní témata a body by měl článek pokrýt? Máme se zaměřit na historii tradiční čínské medicíny, její základní principy, specifické léčebné metody (akupunktura, bylinná medicína, tuina masáže, qigong, atd.), nebo na srovnání s západní medicínou?
  5. Preferujete formální nebo neformální tón? Má článek obsahovat odbornou terminologii, nebo by měl být napsaný jednoduchým a srozumitelným jazykem?
  6. Máte specifické požadavky na formátování, jako jsou nadpisy, odstavce nebo výčetky?
  7. Jaké typy zdrojů a citací jsou přijatelné? Máme se spoléhat na akademické studie, odborné časopisy, nebo jsou přípustné i méně formální zdroje?
  8. Chcete do článku zahrnout konkrétní případové studie nebo příklady úspěšné léčby tradiční čínskou medicínou?
  9. Má článek obsahovat obrázky, grafy, nebo jiné vizuální prvky? Pokud ano, máte k dispozici konkrétní materiály, nebo mám zajistit vlastní?
  10. Existují specifická klíčová slova, která by měl článek obsahovat?

Počítejte s tím, že na výstupu bude nutné dále pracovat, například nechat si vygenerovat více verzí, než vás aspoň jedna uspokojí. Lidská kontrola je důležitá.

Výhody a omezení AI nástrojů pro generování textů

AI nástroje nabízejí řadu výhod v procesu generování textů, včetně rychlosti a pomoci při překonávání tvůrčího bloku. Nezapomínejte ale i na jejich omezení:

Výhody

  • Rychlost – AI dokáže vygenerovat hrubý návrh textu během několika sekund.
  • Překonání tvůrčího bloku – AI nástroje nabízí nápady a inspiraci, když se sami nemůžete dostat dál.
  • Variace obsahu – Umožňuje snadno vytvářet různé verze textů pro testování, což je klíčové pro marketingové strategie.

Omezení

  • Absence emocí – AI nástroj mohou napodobovat empatii a emoce, ale ty opravdové dodá textům jedině člověk.
  • Potřeba lidské kontroly – AI vytvoří textový obsah rychle, ale bez kontroly výstupu se neobejdete. Jen tak zajistíte přesnost a relevanci vygenerovaného obsahu. AI chatboti někdy rádi kecají (halucinují) a vám nezbyde nic jiného, než po něm všechny výstupy kontrolovat.

“Mnozí lidé vnímají halucinace jako chybu, ale to je nepochopení, jak jazykové modely pracují. Jejich úkolem je generovat přirozeně znějící text. Pokud má k tématu podklady v tréninkových datech, snaží se je využít, protože tak lépe splní úkol – o to bude vygenerovaný text lepší. Pokud najde podkladů málo nebo žádné, tak volně asociuje. Jako když tě ve škole vyvolají k tabuli a ty vůbec nevíš. Bezradně mlčet je za pět. Obstát můžeš jen tak, že se staneš suverénním „generátorem relativně relevantních textů“ (zkus to říct 5× nahlas). Vývojáři se sice snaží ChatGPT vyladit tak, aby halucinoval co nejméně, ale není způsob, jak tomu zamezit. Nelze přikázat ChatGPT, aby si nevymýšlel. Nezbývá než po něm všechno kontrolovat.”

David Grudl, autor webu umeligence.cz a propagátor AI

Jak funguje SEO a AI dohromady?

Vyhledávač Google neustále zdůrazňuje význam kvalitního obsahu, a zatím se zdá, že AI generovaný obsah není penalizován, pokud splňuje kritéria kvality. To znamená, že AI může být mocným nástrojem pro generování nápadů, návrhů titulků, meta popisů, a dokonce i pro vytvoření prvních verzí článků, které pak můžete dále rozvíjet a přizpůsobovat specifickým potřebám vašich klientů.

I když může být AI pro copywritery užitečná třeba při tvorbě meta informací, je důležité mít na paměti, že kvalita obsahu a standardy E-E-A-T Google jsou i nadále klíčové. AI může být nástrojem, ale nikdy neporozumí cílovému publiku tak, jak to dokáže živý copywriter (třeba živá Jana Uvízlová 🙂 !).

Přečtěte si článek: V Čechách SEO copywriting nechceme.

Jak se vyrovnat s výzvami AI copywritingu

Jako SEO konzultantka chápu, jak je důležité nezaspat nové technologie a naučit se s nimi spolupracovat. AI může být skvělým pomocníkem, ale je důležité ho používat s rozmyslem.

Copywriterka. Obrázek vygenerovaný pomocí nástroje midjourney.com

Jana Uvízlová, copywriterka s bohatými zkušenostmi, to vystihla trefně:

„AI je skvělý nástroj pro generování nápadů a inspirace, ale konečný obsah by měl vždy procházet rukama zkušeného copywritera, který dokáže zajistit, že text bude nejen technicky správný, ale také zajímavý a přitažlivý pro čtenáře.“

Jana Uvízlová, copywriterka

V digitálním marketingu a copywritingu je klíčová nejen rychlost a efektivita, ale především schopnost vytvořit obsah, který je primárně pro lidi. AI nás může úspěšně „nastartovat“, ale je na nás, abychom dotáhli závod do vítězného konce.

AI copywriting v roce 2024

Naproti tomu, co někteří předpovídali, integrace AI do copywritingu a procesu psaní (zatím) neznamená konec pro copywritery. Zdá se, že naopak zvyšuje hodnotu kvalitních textů.

V době, kdy množství obsahu generovaného AI roste, vynikají kvalitní, lidsky psané texty více než kdy jindy. Umělá inteligence je skvělý nástroj pro zjednodušení některých procesů, ale zároveň je to výzva pro nás všechny z jakéhokoliv oboru.

„Vývoj umělé inteligence v oblasti generování textů je fascinující. Často s ní experimentuji, hraju si, zkouším. Nápady chrlí vskutku neuvěřitelným tempem a mnohé z nich jsou zajímavé. Komplexnější textové výstupy jsou ale zatím pro mě nepoužitelné. I když články od AI obsahují ty samé informace, jsou stejně strukturované a mají stejný tone of voice jako texty od copywritera, stále jsou strojové, toporné a nezajímavé. A kdo by to chtěl číst? Je to jako srovnávat Malevičův Černý čtverec a černý čtverec nakreslený v počítačovém programu. Někdo by mohl říct – černý čtverec jako černý čtverec, ten z počítače dokonce černější a čtvercovější! Ale jenom na ten první se už přes sto let chodí dívat lidé z celého světa (a i já jsem na něj koukala několik hodin zcela uhranutá).“

Táňa Brederová z Expertia Digital

AI je pomocníkem, nikoli náhradou

AI copywriting nástroje mohou poskytnout návrhy, eliminovat tvůrčí blok nebo urychlit psaní, ale nemohou plně nahradit hloubku, kterou do textu vkládá zkušený copywriter. Naše schopnost chápat nuance cílového publika, vytvářet originální nápady a budovat důvěryhodný vztah s čtenářem zůstává klíčová.

Inspirativní způsoby, jak využít AI nejen v copywritingu

Ve světě copywritingu a obsahového marketingu hledáme neustále nové způsoby, jak oslovit cílové publikum klienta a zaujmout ho originálním a hodnotným obsahem. Jak může například chatbot ChatGPT využít jako zdroj nápadů a kreativity pro copywritery?

  • ChatGPT může být neocenitelným zdrojem inspirace. Ať už potřebujete nové téma pro blogový článek nebo kreativní koncept pro marketingovou kampaň, AI vám může pomoci rozšířit obzory.
  • V oblasti reklamy a PR může ChatGPT nabídnout originální nápady na slogan, který zaujme a osloví vaši cílovou skupinu.
  • ChatGPT dokáže přetvořit komplexní materiály do srozumitelné a stručné formy, což je obzvláště užitečné pro vytváření obsahu, který je přístupný širšímu publiku.

Přečtěte si inspirativní způsoby, jak využít ChatGPT od Davida Grudla nebo si zajděte rovnou na jeho školení. Byla jsem na něm a stojí za to. Prakticky se dozvíte, jak ChatGPT používat a k čemu.

Budoucnost AI v copywritingu

Pohled do budoucnosti copywritingu a role AI vidím jako velmi přínosný, ba dokonce vzrušující! 🙂 Zatímco AI může převzít některé úkoly a učinit proces tvorby obsahu efektivnějším. Kvalitní copywriting zůstane uměním, které vyžaduje lidskou kreativitu a empatii. Je to balanc mezi technologií a lidskostí, hledání správné rovnováhy, kdy a jak AI nástroje použít.

V éře AI a automatizace je naší největší výhodou schopnost zůstat autenticky lidskými ve všem, co děláme. Ať už jde o psaní článků, tvorbu marketingových strategií nebo budování značky. Naše lidské kvality – kreativita, empatie, humor a schopnost vyprávět příběhy – to je to, co nás odlišuje od stroje.

Zdroje

O čem ještě píšu

Napište nám komentář