Každý je rád, když se mu něco povede a je za to pochválen. Pochvala je jako pohlazení od maminky. Chválu si většinou zasloužíme za něco, co se nám povedlo, za pozitivní výsledek. Obecně všichni chceme zvětšovat naše EGO, mít zdravé sebevědomí a věci dělat lépe a ve větším množství.
Často přemýšlím o linkbuildingu. Kterou metodu ještě použít, kterou už vůbec. Co je v roce 2014 ještě povoleno nebo není zakázáno. Dlouhodobě fungující a zajímavá je linkbuilding technika zvaná EGO baiting. Věřím, že s přehledem přežije tento i následující roky. Musí. Chválit budeme a odkazovat též, ať si Google stanovuje pravidla, jaká chce.
Pokud ji uděláte tak, že nebudete působit jako pochlebníček :), je možné, že se vám v budoucnu upřímná pochvala vrátí zpět v podobě příchozích odkazů.
Obsah
ToggleEGO baiting je důležitá marketingová taktika, kterou můžeme zařadit mezi efektivní a nenáročné metody získávání zpětných odkazů. Upřímného a přirozeného.
Když někoho opravdu obdivujete, můžete jej na svém webu pochválit, odkaz na jeho služby. Nebo můžete udělat rozhovor se známou osobnosti ve svém oboru, který pak naservírujete formou článku nebo videa svým čtenářům na svém blogu.
Protože když se o někom hezky zmíníte, zmíní se možná i on o vás. Nebo aspoň o článku, ve kterém ho zmíníte. 🙂
Právě kvůli tomu, že polechtáte jeho EGO, potěšíte ho. V té své potěšenosti 🙂 na vás může také odkázat nebo vás zmíní na sociálních sítích.
Masírováním EGA se vám může podařit roztočit kolotoč štěstí v podobě pěkných vzájemných zmínek z webů či sociálních sítí, které pomohou jak návštěvnosti přes tyto zmínky, tak zlepšení viditelnosti ve vyhledávačích.
Samozřejmě ne vždy je všechno pozitivní a sluníčkové. 🙂
Zmínky jsou mnohdy negativní. To se potom roztočí kolotoč nadávek a urážek. O negativních referencích a urážkách to dnes není.
EGO bait znamená, že máte skutečně zájem na tom, aby se zmíněné osobě nebo firmě dařilo, věříte v její schopnosti a s klidným srdcem doporučíte dále.
Pokud se naopak někdo zmíní o vás, počítejte s tím, že se o vás dočte i ten, kdo vás třeba vůbec neznal. Nebo znal, ale služby by u vás nepoptal. Teď to udělá, protože si přečetl, že vám důvěřuje osoba, které on sám také důvěřuje. Taková je síla EGO baitu.
Na svém blogu můžete nabídnout prostor někomu, koho obdivujete a v rozhovoru z něj vytáhněte znalosti a informace, které budou zajímat vaše čtenáře. Tato metoda má výhodu mimo jiné v tom, že na své stránky získáte obsah, který vás nestojí moc času.
Další možností je poprosit X odborníků o jejich názory a emailem jim poslat několik otázek. Poté zpracovat na vašem blogu na zajímavý článek.
Udělejte seznam lidí, firem nebo třeba zajímavých článků. Není to pracné, je to levné a může to přinést velký efekt. Ale nepřežeňte to.
Jak řekl Rand Fishkin, „SEO/Inbound je profese, ne soutěž celebrit“. Platí to u jakéhokoliv oboru. Kromě oboru „celebrity“. 🙂
@content_muse Ironically, seems like egobait to me. I wouldn’t worry much. SEO/Inbound is a professional field, not a celebrity contest 🙂
— Rand Fishkin (@randfish) February 25, 2014
Další hezký způsob EGO baitingu může být, že ve vlastním článku použijete přímou řeč, která bude prezentovat něco, co řekl nějaký odborník a co velmi pěkně bude doplňovat váš názor. Opět tak můžete hezky poškádlit EGO odborníkovi a veřejnosti ukázat, že jste neméně dobrý, jako tento odborník. Zvláště, pokud jeho názor sdílíte. 🙂
Toto zmínil již před dvěma lety linkbuilder Zdeněk Dvořák ve svém článku: Ego baiting – polechtej ego, získej odkaz.
Vy sami můžete s aktivním EGO baitingem začít okamžitě a jednoduše. Stačí si připravit formu, obsah a někoho, koho a za co chcete zmínit nebo pochválit.
Z druhé strany je to již mnohem složitější a nepřijde to jen tak samo. Aby vás někdo zmínil nebo pochválil, musí o vás vědět a věřit vám. Musíte být vidět. Musíte propagovat svoji značku. Musíte chtít být úspěšní. Seznamovat se s lidmi, být k nim zdvořilí a najít společnou řeč. Přiblížit se k těm, kteří by vás mohli v budoucnu zmínit na svém webu. A dát jim k tomu správný důvod.
Jedním z cílů může být touha mít v budoucnu stejný vliv, jako zmínění či pochválení lidé. Respektujte je, ale vyhněte se podlézavému způsobu čili patolízalství. 🙂
Pravděpodobně byste se minuli účinkem.
Nestačí jen dát obsah dohromady. Abyste na úspěch nečekali věčně, je potřeba obsah posunout blíže k lidem, které jste pochválili nebo zmínili. Dnes o tom hezky napsal SEO konzultant Lukáš Pítra:
„Pracně vypocený obsah nefunguje. Někdy proto, že zaspala příprava. Jindy stojí za prd provedení. Zpravidla ale zaspí propagace obsahu – výsledky se nedostanou k uším a očím těch správných lidí. Samo se to holt neudělá 🙂“, říká Lukáš ve svém článku Tvorbou obsahu content marketing nekončí.
Využijte k tomu:
Opět, co je často zmiňováno ve spojení se získáváním zpětných odkazů. Pracujte s rozmyslem. Odkazujte ve chvíli, kdy to má smysl. Nemučte čtenáře odkazy na vaše oblíbence a oblíbené stránky, které ale dávají smysl pouze vám, okolí už to tak moc neocení.
Zároveň, pokud děláte seznam toho nejlepšího, nevynechejte někoho, jen kvůli tomu, že s ním máte osobní rozepře. Nekopírujte TOP seznamy od někoho jiného. Buďte sví, vtipní, originální.
Nebojte se využívat tuto metodu, může mít velmi rychlý účinek za málo peněz.
Po předchozí dohodě
Lady Virtual (Míša Vránová Matanelli)
Slavňovice 39, Stádlec
okres Tábor, 391 61, Jihočeský kraj
IČ: 76342280
DIČ: CZ8261013596